Un
llibre obert és un
cervell que parla;
tancat, un amic que espera;
oblidat, ànima que
perdona;
destruït, un cor que plora.
Proverbi
Hindú
"Viure sense llegir és perillós, obliga a conformar-se amb la vida"
- de la mà d'experts..., unes quantes claus per encomanar la lectura als més petits i joves i recomanacions de bons llibres;
- de la veu dels nens i nenes..., opinions d'una colla que ens expliquen què és per ells la lectura i quins llibres els han fet entrar al món lector;
COM ESCOLLIR UN CONTE?
De
vegades ens trobem que volem comprar un
conte i quan estem a la
llibreria no sabem ben bé
quin agafar, quin seria el més adient ...
Aquí
us deixem un recull d'idees que ens poden
ajudar:
.
Sempre que es pugui, fer partícip al nen/a i
deixar-lo que faci ell
/a la tria. Es bo que, fins i
tot, s'equivoquin d'elecció.
.
Entre el conte i el nen/a hi hagi una connexió,
«una química»
.
Que el tema, o la il·lustració, o el text... li aporti
alguna cosa.
.
Que el tipus de lletra sigui adequat a cada nivell
lector; que les
puguin entendre i distingir be
(mida gran per a etapes inicials o amb
dificultats)
.
Les guardes:
Ens poden
ajudar a fer una introducció, aportar sensacions al lector.
En algunes
ocasions ens permet crear una hipòtesi de què ens dirà el conte.
I finalment
tenen un sentit clar quan s'ha acabat la lectura del conte.
. Les
il·lustracions han de ser clares, poc atapeïdes. Representatives,
que fomentin hipòtesis, el gust de mirar-les... i que siguin
actuals.
A continuació
us deixem uns quants referents a tenir en compte en diferents
circumstàncies:
DISLÈXIA
Llibres amb
tipologies de lletres fàcils.
Estructures de
contes senzilles.
Que tinguin
textos repetitius i puguin predir el què dirà.
Amb
il·lustracions que acompanyin el text, ja que ajuda a la comprensió.
Amb formats
àgils de passar pàgines.
RETARD DE
PARLA
Llibres amb
il·lustracions riques i clares.
Amb poc text.
Estructures
senzilles.
Que tinguin
textos repetitius i puguin predir el què dirà.
DIFICULTAT
D'ATENCIÓ
És molt
important que la il·lustració no sigui carregada, que no se
sobreposi al text.
Llibres amb
tipologies de lletres fàcils.
Estructures de
contes senzilles.
Temàtiques
molt atractives, tenint en compte l'interès, maduració i edat
evolutiva.
DIFICULTAT
PERCEPTIVA
Amb imatge
poc atapeïda i ben definida.
Amb contrastos
de colors.
Lletres grans
i tipologies clares.
Espais
interlineals amplis.
DIFICULTATS
COGNITIVES
Amb la imatge
molt poc atapeïda. Il.lustracions que ajudin a la comprensió, que
sigui representativa.
Amb estructura
clara. Seqüències molt definides.
Lletres grans
i tipologies clares.
Espais
interlineals amplis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada